Marek Zygmunt

Urodzony w 1975 r. w Gdyni. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Dyplom w 2002 r. Twórca instalacji multimedialnych, muzyki, filmów, performance’ów, fotografii. Mieszka i pracuje w Gdyni.

Łącząc techniki multimedialne, realizuje postulaty filozoficzne.

Od 1995 r. równolegle z projektami indywidualnymi, podejmuje współpracę z innymi artystami. Realizuje autorskie projekty i wystawy Dominika Lejmana, współtworzy projekt „Poza postmodernizm” Marka Rogulskiego, wraz z Robertem Knutnem i Jerzym Mazzollem koncertuje z zespołem Diffusion Ensemble. W 2003 r. z Filipem Tomaszewskim (Zambarim) założył zespół Z^2, realizujący multimedialne projekty bazujące na etnografii industrialnej („Kolej”, 2005; „Fabryka statków”, 2008). Z dokumentacji filmowo-dźwiękowej określonych źródeł technologicznych zespół tworzy własną formułę widowiska multimedialnego.

Jest autorem wizualizacji wideo do projektów scenograficznych, m.in. do spektaklu „Tamashii” Wojciecha Misiuro (Państwowa Opera Bałtycka, Gdańsk, 2009).

Od 2008 r. kieruje powołaną przez siebie Fundacją Sztuki Współczesnej Element. Od dwóch lat organizuje gdyńską edycję Festiwalu Audio Art.

W pracy „Expecting Mahomet” stawiam tezę, że świat globalnej jedności oparty będzie na współistnieniu kultur. Poszanowaniu wszystkich wartości rasowych, etnicznych, religijnych. Jednak do tej pory trwa dysonans w rozwoju cywilizacyjnym różnych jego części. Bogata Europa, Ameryka Północna i Australia oraz goniąca je Azja stawiane są w opozycji do krajów arabskich, w których bieda i zacofanie powiązane są z fundamentalizmem religijnym.

W koncepcji pracy wizerunki Buddy i Jezusa uosabiają kulturowe miejsce krajów zachodnich. Mahomet (którego wizerunek nie pojawia się, bo tego zabrania Koran) jest natomiast przedstawicielem świata Bliskiego Wschodu. Tytułowe oczekiwanie ma zakończyć się połączeniem tych światów. Ich zjednoczeniem. Dojściem do kulturowej i cywilizacyjnej jedności mieszkańców ziemi. Jezus i Budda czekają na Mahometa na lotnisku, co oznacza, że Mahomet przyleci samolotem. W kontekście aktów terrorystycznych w Ameryce, z użyciem samolotów oraz ataków 7 lipca 2005 w Londynie, sposób w jaki Mahomet dołączy do oczekujących na niego, nabiera szczególnego znaczenia.

Praca łączy ze sobą znaki i kody kulturowo-cywilizacyjne. Komentuje sytuację międzynarodową i międzykulturową, nie obrażając uczuć religijnych. Pozostawiając duże pole do przemyśleń na temat kondycji współczesnego świata.

Bibliografia: „Artist In Wonderland", katalog wystawy, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2007
6 Biennale Fotografii. Fotografia/Ideologia/Polityka, Galeria Miejska Arsenał 2009
Posted in: